چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
جوادی

حوزه/ اگر شما از تفسير طبري تا تفسير الميزان را ببينيد، اين راز را پيدا نمي‌کنيد که خضر چه گفته که موسي ساکت شد؟!.

سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر راز نگفته دیگر مفسران را در خصوص آیاتی از سوره کهف تشریح کردند.

اقامه برهان از سوی قرآن کريم، براي تعليم است؛ وقتی خداوند، مَثَلي را هم ذکر مي‌کند اين مَثَل براي تنبيه، تأييد و تذکره و... است.

ایشان بیان داشتند: هر چند ممکن است دو انسان کاملِ معصوم، يک مأموريت داشته و آن را انجام دهند؛ اما این امر، درباره ذات اقدس الهي ممکن نيست؛ یعنی اگر دو خدا وجود داشته باشند، دو ذات داشته و اگر دو ذات داشته باشند، پس دو علم را دارا هستند و اگر دو علم را دارا باشند، دو اراده هم برای آن دو خواهد بود که در این صورت قهراً، اختلاف پدید خواهد آمد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، سپس به همزمانی دو پیامبر خدا در یک زمان و مکان اشاره کرده و بیان داشتند:

در جریان حضرت موسی و حضرت خضر، هر چند حضرت خضر سلام الله عليه کار تشريعي نداشت و شريعت در اختيار حضرت موساي کليم بود، اما در جریان هم نشینی و مسافرت این دو پیامبر، حضرت موسی علیه السلام اشکال واردی به جریان سوراخ کردن کشتی به حضرت خضر کرد که پاسخ حضرت خضر، هیچ ارتباطی به سؤال ندارد ولی هر دو قانع شدند.

معظم له با بیان اینکه این همان رازی است که در هیچ کدام از تفاسیر به آن اشاره نشده است، ادامه دادند:

اگر شما از تفسير طبري تا تفسير الميزان را ببينيد، اين راز را پيدا نمي‌کنيد که خضر چه گفته که موسي ساکت شد؟!.

اين در کتاب هاي تفسير عادي نيست، در ذهن هيچ کسي هم نمي‌آيد که اشکال موسي وارد است، جواب خضر هم که وارد نيست.

حضرت خضر مي ‌فرمايد: ماموران، کشتي هاي سالم به بندر مي‌برند، موسي گفت: با سوراخ شدن کشتی ما به بندر نمي‌رسيم «لتغرق اهلها»، اهل کشتی غرق می‌شود. پس معلوم مي‌شود خضر جايي را از کشتی سوراخ کرد که آب درون قايق مي‌آمد؛ اما خضر این پاسخ را که داد با گوشه چشمی هم به موسي عليه السلام فهماند که: تو چرا اين حرف را مي‌زني؟!، مگر آب مي‌تواند بدون اجازه ما حرکت کند؟!، بدون خواست خدا، آب وارد کشتي نخواهد شد؛ خداوند در آن درياي روان تو را که در جعبه کوچکی بودی، حفظ کرد. اين رمز و رازي است که بين دو وليّ از اولياي الهي است.

اين گونه سؤال و جواب، يکي به شريعت و يکي به ولايت برمي‌گردد.

ایشان در پاسخ به این سوال که: بعضی معتقدند، خضر نبی در ساحل آن جواب را داده است، اظهار داشتند:

آنها در کشتي بودند و موساي کليم در آن لحظه گفت: با این کار همه را غرق می کني، امّا آن چيزی که موساي کليم را آرام کرد، همان اشارۀ ولایی وجود مبارک خضر بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی إسراء، با اندکی تغییر

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha